Zajęcia logopedyczne w żłobku – profilaktyka logopedyczna odgrywa istotną rolę w stymulacji oraz kształtowaniu rozwoju mowy i języka. Ma na celu zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy oraz nasilaniu się już istniejących nieprawidłowości, a także zmniejszeniu ryzyka wystąpienia dysleksji, a nawet zaburzeń osobowości.
Naszym celem jest zaopiekowanie się Państwa Pociechami pod względem prawidłowego rozwoju mowy i mamy ogromną nadzieję, że zajęcia z profilaktyki logopedycznej zaowocują w przyszłości wszystkich naszych podopiecznych.
Na przełomie października i listopada wszystkie dzieci, które ukończą 3 r.ż. zostaną przebadane pod kątem rozwoju mowy.
W styczniu i lutym zostanie przeprowadzona diagnoza słuchu fonemowego.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
Zajęcia logopedyczne w żłobku oraz badania prowadzi pani mgr Joanna Misiarz
Zajęcia logopedyczne w żłobku odbywają się codziennie oprócz wtorków o godz. 14.30.
Cyklicznie będę przedstawiać Państwu różne ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem również w domu. Tym razem będą to:
Ćwiczenia słuchowe ? stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
? Co słyszę?? ? dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
? Zgadnij, co wydało dźwięk?? ? uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie ? groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku ? miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho ? głośno).
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.