fbpx
45-323 Opole ul. Wieluńska 21

Zajęcia logopedyczne w Przedszkolu Paprotka

Cel zajęć logopedycznych w przedszkolu

zajęcia logopedyczne w przedszkoluZajęcia logopedyczne w przedszkolu, to profilaktyka logopedyczna odgrywająca istotną rolę w stymulacji oraz kształtowaniu rozwoju mowy i języka.

Ma na celu zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy oraz nasilaniu się już istniejących nieprawidłowości, a także zmniejszeniu ryzyka wystąpienia dysleksji, a nawet zaburzeń osobowości.

Naszym celem jest zaopiekowanie się Państwa Pociechami pod względem prawidłowego rozwoju mowy i mamy ogromną nadzieję, że zajęcia z profilaktyki logopedycznej zaowocują w przyszłości wszystkich naszych podopiecznych.

Badania dzieci pod kątem rozwoju mowy

Na przełomie października i listopada wszystkie dzieci, które ukończą 3 r.ż. zostaną przebadane pod kątem rozwoju mowy.
W styczniu i lutym zostanie przeprowadzona diagnoza słuchu fonemowego.

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci przedszkolnych

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:

Organizacja zajęć logopedycznych w naszym przedszkolu

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu oraz badania prowadzi pani mgr Joanna Misiarz
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu  odbywają się w każdy wtorek o godz. 14.30.

Cyklicznie będę przedstawiać Państwu różne ćwiczenia, które można wykonywać z dzieckiem również w domu.

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu – ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia słuchowe  stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady dla dzieci młodszych:

„Co słyszę?” dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
„Zgadnij, co wydało dźwięk?” uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku, miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho, głośno).
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

Przykłady dla dzieci starszych:

Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie dziecko zaczyna.
Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji, wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną głoskę.
Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu – ćwiczenia oddechowe

Przedstawiam Państwu przykładowe ćwiczenia oddechowe dla dzieci, które można wykonywać wspólnie w domu.

1. „Robienie bąbelków” – do szklanki wypełnionej wodą wkładamy słomkę i dmuchamy przez nią powietrze tak, aby na powierzchni wody pojawiły się bąbelki.

2. „Kto szybszy?” ustawiamy dwa „tory” jazdy (np. z książek, kartek papieru) wzdłuż stołu lub biurka, na końcu każdego „toru” kładziemy papierową piłeczkę (lub inny lekki przedmiot), a następnie wraz z dzieckiem dmuchamy na nią przez słomkę pilnując, aby nie wypadła z „toru” wygrywa ten, kto szybciej poprowadzi swoją piłeczkę do „mety”, czyli na drugi koniec stołu.

3. „Zbieranie kartoników” na blacie rozrzucamy małe kwadratowe kartoniki w różnych kolorach , zadaniem dziecka jest „posegregowanie” ich kolorami (niebieski do niebieskiego, czerwony do czerwonego) poprzez przenoszenie papierków słomką (zasysanie, wciąganie powietrza do wewnątrz).

4. „Fruwające piórka” różnokolorowe piórka zawieszamy na nitce obok siebie; zadaniem dziecka jest dmuchając na nie, nadać im odpowiedni ruch (np. mają trochę się podnieść, długo fruwać pod katem 45 stopni, obrócić się) w ten sposób regulujemy tempo, moc oddechu, a także to okazja do utrwalania nazw kolorów, wielkości czy orientacji przestrzennej (prawa-lewa strona).

5. „Robienie baniek mydlanych” dmuchanie poprzez otwór i regulowanie oddechem wielkości baniek.

6. „Pompowanie balonów” regulowanie toru mocy oddechu robienie balonów małych, średnich, dużych itp. Po napompowaniu balon można wykorzystać do zabawy w „unoszenie oddechem” dziecko dmucha na balon tak, aby ten jak najdłużej nie opadł na ziemię.