Adaptacja razem czy osobno?
Nierzadko rodzice, nie wyobrażają sobie "oddać dziecko w obce ręce". Niemniej na podstawie wielu zakończonych już adaptacji możemy stwierdzić, iż większość dzieci szczególnie żłobkowych, naprawdę dobrze znosi rozłąkę w początkowych dniach adaptacji.
Dlaczego dziecko płacze? O lęku separacyjnym.
Rozpoczęcie przygody malucha w żłobku lub przedszkolem często wiąże się z pierwszą dłuższą rozłąką dziecka z rodzicem. Z uwagi na silną więź emocjonalną, łączącą matkę i dziecko, może pojawić się lęk separacyjny. Lęk separacyjny przejawiać się nie tylko niepokojem i płaczem, ale też może przejąć formę złości, buntu, a nawet histerii w momencie rozstania.
Zaufanie do opiekunów i współpraca z nimi.
Dzieci wyczuwają nastawienie rodzica do opiekuna, jeśli jest ono pozytywne dzieci od razu to wyczują. Zawsze służymy pomocą i na bieżąco wyjaśniamy wszystkie niezrozumiałe kwestie.
Profesjonalna i doświadczona kadra.
Nasza Kadra pedagogiczna posiada potwierdzone osobiste predyspozycje i kompetencje, podparte
odpowiednim kierunkowym wykształceniem oraz przygotowaniem pedagogicznym.
W pracy wykorzystujemy najnowsze metody gwarantując nauczanie na najwyższym poziomie.
Stopniowanie czasu, indywidualne podejście do dziecka.
Aby proces adaptacji przebiegł pomyślnie ważne jest stopniowanie czasu rozłąki z rodzicem
oraz indywidualne podejście do każdego dziecka.
Okres adaptacyjny zaczynamy od 15-20 minut pobytu dziecka w sali. Czas ten wydłużany jest
w kolejnych dniach.
Rozstanie dziecka z rodzicem.
Do zbliżającego się rozstania warto jest przygotować dziecko już wcześniej. Opowiedz dziecku spokojnie co za chwilę się wydarzy. Nie obiecuj, czegoś czego nie jesteś pewny spełnić np. nie mów, że wrócisz „zaraz".
Twoja pociecha jest w sali, co robić?
Wiemy, że ten czas dla Państwa jest stresujący,
ale pamiętajmy, że jeśli dziecko zobaczy Państwa spokojnych, uśmiechniętych, będzie czuło
się bezpieczniej. W tym czasie zapraszamy na spacer, a z opiekunem bądźmy w kontakcie telefonicznym.
W czasie adaptacji poświęcajmy dziecku więcej czasu.
Podczas trwania adaptacji, bardzo ważne jest, aby rodzic poświęcał dziecku dużo czasu oraz uwagi w domu, poprzez wspólne zabawy, rozmowy, przytulanie. Prosimy aby na ten czas w miarę możliwości odłożyć obowiązki domowe, które mogą zaczekać i poświęcić wolny czas dziecku. Ułatwi to zaadaptowanie się dziecka w placówce.
Czas adaptacji to nie czas na odstawienie dziecka od piersi.
Jeżeli chodzi o dziecko- odstawienie od piersi i w tym samym czasie odbywający się proces adaptacyjny w placówce może wpłynąć na obniżenie poczucia bezpieczeństwa (podobnie w przypadku rezygnacji ze smoczka) oraz pozbawia dziecko odporności.
Ochrona immunologiczna, którą daje karmienie piersią jest bardzo ważna w okresie kiedy to dziecko ma styczność z zupełnie dla niego nową florą bakteryjną.
Objawy psychosomatyczne w trakcie adaptacji.
Dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym są bardzo wyczulone na emocje najbliższych
im osób, a więc rodziców. Z doświadczenia wiemy, że jeśli rodzic jest spokojny, uśmiechnięty cierpliwy, dziecko czuje się bezpieczniej i pewniej podczas adaptacji w naszej placówce. Państwa pozytywne emocje będą dla dziecka wielką pomocą w polubieniu i zaadaptowaniu się w naszej placówce.
Kto powinien przyprowadzać dziecko na adaptacje?
Proponujemy, aby w miarę możliwości dziecko było przyprowadzane przez osoby mniej związane emocjonalnie z nim. Dość często rodzice ciężko sobie radzą z rozstaniem podczas adaptacji. Najlepszą alternatywą jaką możemy wybrać żeby pomóc dziecku podczas adaptacji, to próba aby ktoś mniej emocjonalnie związany z dzieckiem (babcia, dziadek, ciocia) przyprowadzał je do żłobka w tym trudnym okresie.